Friday, February 18, 2011

Eesti moodi vs filipiini moodi

Olen juba ammu tahtnud sel teemal kirjutada, aga pole varem veel jutuotsa üles kiskunud. Aga täna avanes selleks ideaalne võimalus. Teemaks siis võrdlus, et kuidas eestlane asju planeerib ja kuidas filipiinlane asju planeerib.

Kõik sai alguse juba ennelõunat. Kuna sain just eile õhtul oma arvuti parandusest kätte, siis veetsin hommikupooliku kodus tööd tehes. Mingi hetk aga hakkas kõht nii korisema, et olin sunnitud arvuti nurka viskama ja välja sööma minema. Samal ajal käisin veel ja tellisin meile uue kanistritäie vett (20L veekanistri täitmine kõigest 80php ehk siis 20 EEK'i, samal ajal kui poest saad sama raha eest kuskil 4liitrise pudeli) ja otsustasin ka turupealt ja toidupoest läbi hüpata, et kui juhuslikult peaks tekkima soov hiljem kodus süüa teha.

Ostsin siis turupealt erinevaid juurvilju, mõttes mõlkumas miskisugune
riisi wokiroog või miskit, aga ega tegelikult päris kindlat söögivalmistamise plaani ei olnudki. Võtsin veel varuga sibulat, ingverit ja küüslaaku jms vidinaid ... noh, et lihtsalt oleks kodus olemas ja kõige lõpuks veel haarasin ka pihutäie calamnsisid (kohalikud laimilaadsed asjad, aga palju väiksemad kui need millega me eestis harjunud oleme). Kä
isin veel craftsi toidupoest läbi, ostsin woki jaoks kastme, suure pudeli toiduõli, võid ja kondetspiima. Aaa ja veel ei saa mainimata jätte, et viimase aja suur lemmik on mul värskeltpressitud calamansi mahl. Mahla tädi juba tunneb mu kaugelt ära ja t'a juba pakkus ise mulle 130 php asemel hinnaks 120php. Mango kilo sain ka 90php asemel 85-ga.Arvestades fakti, et see 0.7L calamansi mahla on käsitsi pressitud umbes 5-kilost calamnsidest, siis ei ole see 30EEK'i pudeli eest just palju makstud ilmselt. Calamansi mahlast on mu lemmik teha kuuma jooki selliselt, et pool klaasi mahla, pool klaasi kuuma vett ja veidi suhkrut. Huhh kui hea vitamiinipomm see on. Ei teine kasutusvaldkond on tavalist külmkappi jahtuma pandud joogivett maitsestada calamansi mahlaga.

Aga tagasi pealkirja teema juurde nüüd siis. Juba pealelõunat saatis Jastwan mulle sõnumi, et kutsus Ryani ja Azy meie poole õhtust sööma. Mingi hetk läks ta siis turule ja tuli tagasi, näpuvahel kolm kotikest - ühes merekarbid, ühes krevetid ja ühes kolm viilu sealiha. Ja oligi kõik. Mõtlesin siis, et ok, õhtul hakkab nalja saama.

Jõudiski siis õhtu kätte ja kokk asus kööki. Mina samal ajal olin arvutis. Esimese asjana palus Jastwan, et kas ma võiks teda aidata ja riisi ära keeta, ütlesin et pole probleemi. Läksin kööki ja siis küsis, et kui palju meil üldse riisi on, et vist pole piisavalt. Mina muidugi teadsin kohe, et jäkub ja rohkemgi veel. Edasine vestlus siis kujunes väikeste pausidega alljärgnevalt:
Jas: Kas meil lemongrassi on kapis?
Kristi: Jah peaks olema küll, päris paras punt kohe isegi.

Jas: Kui palju sa küüslaaku ostsid. Mul on seda üsna palju vaja.
Kristi: No peaks jätkuma, kaks suurt küüslaauku ostsin.
paus
Jas: Kas sa toiduõli ostsid? Kus see on?
Kristi: Jah ostsin, terve suure puudeli. Vaata see sealsamas kapi peal.
paus
Jas: Kas sul võid ka veel kapis on. Mul plaan krevette küüslaaugu-või kastmes teha?
Kristi: Jah on küll, vaata kapist, ma just ostsin uue paki võid täna.
paus ... askeldab köögis

Jas: Käin korra ära, mul on vaja alt poest midagi osta
Kristi: mida sul vaja on?
Jas: grillimiseks jaoks on sütt vaja ju!
Kristi: täitsa loogiline tõepoolest.

Aga mis seal salata - õhtusöök oli maitsev ja küllaldane. Valmisid merekarpide supp tomati, küüslaaugu ja lemongrassiga, krevetid küüslaaugu või kastmes ja porkchop.

Aga jah, viimasel ajal me just kuigi tihti turule koos ei satu, kuid varem, kui keskusest kaugemal elasime, siis käisime tihti enne koju suundumist koos turul õhtusöögiks süüa ostmas ja siis olid üsna sagedased vestlused:
Kristi: Mis sa õhtul süüa tahad?
Jas: Riisi
Kristi: einoh, loogiline jah, aga mis veel?
siis kui suutsime ära otsustada, et kas saab parasjagu olema kana, kala, või liha jm sellised põhikomponendid, siis jätkus vestlus

Kristi: Kas meil on miskeid lisandeid ka vaja siia juurde, et kas teeme suppi, või grillime või mis variandid veel?
... jõudsime kokkuleppele valmistamisviisi osas ...
Kristi: mis lisandeid sinna suppi juurde veel on vaja?
Jas: Ei ole miskit, meil on kõik vajalik olemas.
... jõudsime koju ... Jastwan askeldab köögi, mina mängin toas Ivelettega. Kuulen siis, et välisuks paugub, Varsti käib uuesti uks ja siis astub sisse Jastwan, calamansid näpuvahel, läheb 5 min mööda, käib jälle uks, minut hiljem tüüp tagasi, näpuvahel kilekotitoru toiduõliga, läheb veel mõni minut mööda, käib jälle uks, ostis soola ja varst ta jällegi tagasi midagi uut näpuvahel jne jne je ... kuni lõpuks on söök valmis.

Siin lihtsalt ongi elu selles osas nii mugav, et selliseid väikseid poekesi, kus siis põhimõtteliselt igasugu kraami alates riisist ja juurviljadest, lõpetates konservide ja kõige muuga müüakse, on igal sammul ja ongi täiesti normaalne iga söögikorra juurde käia väikese kilekotiga endale õli või muid vajalikke tarbeid ostmas ja ei olegi vaja pikalt planeerida ja oma elamist kõiksugu kraami täis tassida. Kui esimeses poes ei ole sulle ajalikku asja, siis ole kohe üsna mureta, kuna 10m raadiuse on kindlasti ka teine pood, kus juba tõenäoliselt seda asja ka leidub.

Kuigi jah ... mina vist selles osas ei muutu ikka. Tahan, et kodus oleks kõige vajaliku varu olemas, et ei peaks iga minut trepist alla nurgapealsesse poodi tõttama, vaid lihtsalt sirutad käe kapi poole ja ongi olemas.

Aga mis seal salata, õhtusöök oli maitsev

4 comments:

M!na said...

20liitrine on see sinine kanister, eks. Suht kallis vesi teil seal. Me siin maksame 40php, Mandaluyongis oli 35php.Tõsi, kokkuvõttes tuleb odavam veefiltreerimise süsteem osta (3000php kanti kahe filtriga).

eluonlill.ee said...

huhhh ... röövimine täielik. Aga eks ma ainult lapse pärast tellin seda vett. Talle ei julge midagi kraanist voolavat sisse joota eriti. Mees joob nagunii kraanivett ja mina vhest siis lasen filterkannust läbi ja siis olen ka nõus kraanivett jooma :)

M!na said...

Ma järgin siin pigem kohalikke ja kraanivett ei joo, vaid söögitegemiseks kasutan (riisikeetmiseks jne)... On olnud kordi, kas siis laiskusest või kehva mälutõttu on hilisõhtul veepuudus tulnud. Vaid neil paaril korral olen kraanivett joonud, sedagi eelnevalt keedetuna.

eluonlill.ee said...

meil siin ikka juuakse palju kraanivett, isegi restodes tellime vahepeal söögi kõrvale kraanivett ja pole tegelt häda midagi. Lihtsalt peab teadma, et kas tuleb õige vesi kraanist või hoopis katusel tünnis olev vihmavesi.